W literaturze światowej można odnaleźć wiele schematów wprowadzania bonów edukacyjnych. Potrzebę zastosowania takiego rozwiązania można przedstawić za pomocą czterech zasad:
- wolny rynek i wybór dokonywany przez konsumenta,
- zaangażowanie konsumenta,
- szerszy dostęp do oferty,
- promowanie konkurencyjności.*
Powyższe zasady można zaobserwować w systemie podmiotowego finansowania kształcenia (PFK), którego podstawą jest dotacja w formie bonu szkoleniowego. Przedsiębiorcy mogą dokonywać wyboru szkolenia oraz instytucji, w której zrealizują usługę. Możliwość wyboru i podjęcia decyzji prowadzi do zwiększenia zainteresowania tematyką i zaangażowania uczestnika kursu. Poprzez pokrycie części kosztów, bony szkoleniowe umożliwiają szerszy dostęp do oferty dla firm z sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. Bony szkoleniowe stanowią również wyzwanie dla instytucji szkoleniowych, ponieważ mogą prowadzić do konkurencyjności opartej na stałym podnoszeniu jakości oferowanych szkoleń.
*Źródło: http://orka.sejm.gov.pl/WydBAS.nsf/0/EFDDCE26CD280FBFC125776800260E16/$file/Polityka%20oswiatowa.pdf